15 juli 2015

Dags att sylta och safta

Idag har vi haft ännu en skön ledig dag. 
Började med att en tanta-lanta kom för att ta prover på vårt vatten, vi har ju egen brunn. 


Det var en hel arsenal med provflaskor som skulle fyllas och skickas in på analys. Kan ju bli spännande det där ;-)

Sen kom mamma hit med en massa godsaker, glass och kakor och jordgubbar och herremingud vad vi snaskat gott idag. 

Förra året hade jag inte alls tid att ta hand om vad trädgården producerade, men i år så vill jag ta hand om så mycket jag kan och hinner. 
En sats med flädersaft har det blivit och idag gjorde jag, med mammas hjälp, både röd och svart vinbärsgelé. 


Ser ut som att mamma är den som plockar mest, men Ella hjälpte minsann till. Albin satt mest och tittade på...



Jag blev också stolt ägare till en saftsil idag, rätt skönt att slippa allt meckande med handdukar och allt kan jag säga. 

Nu är förrådet av gelé påfyllt, så får vi se vad hösten bjuder på gällande frukt och bär.  





1 kommentar:

Linda sa...

Åh vad gott!! Skatorna tog nästan alla våra vinbär så i år blev det ingen gelé. Tips till nästa år, du behöver inte ta av bären från stängeln, den silar man bort :-) kram och trevlig semester!